– Kanskje den norske stat ville ta livet av meg, dytte meg inn i selvmordet?

Skattetiltalte Odd Nerdrum forklarte seg i retten om angst, Tourettes og trusler.

Kunstneren Odd Nerdrum har i dag forklart seg i Oslo tingrett i nesten tre timer, der han står tiltalt for å ha solgt malerier for 14 millioner kroner uten å betale skatt, skriver Dagbladet.

– Jeg og min familie har vært gjennom to verdenskriger. Jeg har aldri ytret noe negativt om Norge i utlandet, så jeg har ikke helt forstått den fiendtligheten som har stått så veldig sterk her. Jeg føler denne saken mot meg er mer kunstpolitisk enn realistisk, sa kunstneren før han forklarte seg.

Nerdrum forklarte så at han «går inn i en posisjon som selvmordskandidat når han blir truet».

– Angst er veldig mye til stede i livet mitt. Kanskje den norske stat ville ta livet av meg, dytte meg inn i selvmordet? Det er ikke lett å leve i ti år med trusler, sier Nerdrum, uten å spesifisere hvilke trusler det dreier seg om.

Les mer

Legg igjen en kommentar